Franšíza nebo vlastní značka? Na co vsadit v začátcích podnikání?

Franšíza nebo vlastní značka? Na co vsadit v začátcích podnikání?

Začínající podnikatelé, mezi které se často řadí i studenti, stojí  před nelehkou výzvou. Zavedení nové značky na fungující trh může být pořádný oříšek. Během prvního roku zkrachuje polovina nových firem. Do pěti let pak dá sbohem a šáteček 95 procent podnikatelských začátečníků.

Franšíza jako „bezpečná“ forma podnikání

Riziko neúspěchu se však dá dramaticky snížit. Stačí, když ve svých podnikatelských začátcích vsadíte na franšízu. Koncept, kdy za poplatek přebíráte zavedenou značku a zapojujete se do široké obchodní sítě známého brandu, znamená v České republice v celých 85 procentech úspěch. Proč jsou tedy franšízy tak úspěšné a proč byste měli tento koncept zkusit i vy?

Expanze na trhu

Zákazník věří tomu, co zná. Povědomí potenciálních zákazníků o značce, ke které se přidáváte, vám pomůže rychle získat důvěru lidí a zaháčkovat stabilní zákazníky. Stanete se tak rychle nedílnou součástí trhu a jednodušeji překlenete podnikatelské začátky, které se pro řadu firem stávají osudnými.

Know-how

Se vstupem do franšízy obdržíte i „manuál“ k podnikání.  Díky tomu se vyhnete začátečnickým chybám, které byste mohli udělat v případě, že byste si šlapali vlastní podnikatelskou cestu. Při založení franšízy tak získáte provozní dokumentaci, marketingové materiály nebo třeba informace o fungování sesterských poboček.

Konkurenceschopnost

Díky zapojení do široké sítě franšízy se můžete opřít o silnou a snadno rozpoznatelnou značku. Vsadit můžete na zavedené marketingové strategie a hodit se vám bude i logistická síť, díky které zajistíte plynulost a stabilitu zásobování a snížíte celkové provozní náklady. Při přesycenosti současných trhů a v boji o nejnižší cenu, kterou byste se zavděčili náročnému zákazníkovi, tak budete mít konkurenční výhodu oproti těm, kteří podnikají na vlastní pěst.

Úskalí franšízingu

Podnikání v rámci franšízy nemusí být vždy zalito pouze sluncem. Oproti podnikání na vlastní pěst má franšíza i svá úskalí. S čím tedy počítat a na co si dát pozor?

Vstupní náklady

Oproti vlastnímu podnikání jsou u franšízy obvykle větší vstupní náklady. Jedná se především o poplatek za zahrnutí do sítě značky. Cena se může pohybovat v řádu nižších desítek tisíc korun, ale může se vyšplhat i do stovek tisíc. Zde záleží na předmětu podnikání, ale i renomé samotné značky, která franšízu nabízí. Pozor byste si měli dát i na případné poplatky, které jsou zahrnuté ve franšízové smlouvě. Ty mohou být nepříjemné především v dlouhodobém časovém horizontu.

Závislost

Jako součást většího celku nebudete mít z pozice franšízanta nikdy absolutní svobodu. Vaše podnikatelské aktivity budou limitované franšízovou smlouvou, budete muset respektovat zavedený sortiment a odebírat produkty zásadně od mateřské společnosti. Počítat byste měli i s kontrolami centrálou.

Nemožnost řídit značku

Jako franšízant nabízíte produkty a služby pod „cizí“ značkou. Její osud tak nemáte plně ve svých rukou. Může se například stát, že v důsledku medializované aféry dojde ke zhoršení image značky, což se dotkne i vaší franšízy.

Suma sumárum, franšíza je ideální volbou pro začínající podnikatele, kteří ještě nemají mnoho zkušeností. Zároveň však může být tato forma podnikání svazující a neposkytuje příliš mnoho možností k dalšímu rozvoji. Je proto nutné nezbytně zvážit, jaký způsob businessu je vhodný právě konkrétně pro vás.

Právní forma podnikání

Pokud máte jasno o výhodách a nevýhodách franšízy, ale dělá vám problém vybrat pro vaše podnikání  nejvhodnější právní formu, mrkněte na video z cyklu EDULAM.



Partneři

Copyright © 2017. Všechna práva vyhrazena. Vytvořil Tomáš Hlad.
MENU