Desatero zodpovědného chování. Režim a důkladná hygiena jsou základ

Desatero zodpovědného chování aneb režim a důkladná hygiena jsou základ

1. Nechoďte do práce, pokud nemusíte

To nejdůležitější na úvod. Pokud nutně nemusíte, práci ve sdílených prostorách vaší firmy se raději vyhněte. Je jasné, že to nejde u každých pracovních pozic, ale v případě, že ta možnost existuje, raději se s vaším nadřízeným dohodněte na práci z domova (home office). Řada společností je na tuto možnost vybavena a s příchodem kvalitních komunikačních služeb je to jednodušší než kdy dříve.

2. Nastavte si správný domácí pracovní režim

Pokud už zůstanete doma, je nutné mít režim. Co nejlepší, co nejdůslednější. Pracovat z domova není jednoduché, protože máte okolo sebe nespočet věcí, které vás mohou rozptýlit. Vytrácí se i soustředěnost. Je proto klíčové, abyste si každý večer před novým pracovním dnem sepsali přesný plán, čemu se budete věnovat a v jakých časových úsecích. Nezapomeňte na pravidelné pauzy nebo relaxační hudbu.

3. Omezte kontakt s neznámými lidmi

Soustřeďte se pouze na ta místa, kde se nemusíte střetnout s neznámými lidmi. Je zřejmé, že jednou budete muset vaši domácnost opustit a zajít si třeba na nákup, kde je výskyt cizích lidí velký. Pokud to ale situace umožňuje, zůstaňte buď sami, nebo s rodinou, respektive lidmi, s nimiž trávíte většinu svého času i po dobu karantény a „věříte“ jim.

4. Přesuňte schůzky na internet

S možností home officu se pojí i přesun důležitých schůzek na internet. S kolegy se můžete střetnout na Teams, Slacku, Zoomu, WebExu, Skypu a dalších platformách, které umožňují i videokomunikaci. Pokud se navíc v živém čase uvidíte (byť jen virtuálně), navodí to pocit skutečného setkání a důležité záležitosti lze efektivně řešit.

5. Pravidelně dezinfikujte svůj telefon

Co se týče hygieny, existuje několik zásadních přístupů. Začneme tím ne tolik běžných – dezinfikováním telefonu. Na zádech i displeji vašeho telefonu se logicky chytá velké množství bakterií nebo virů. Proto se hodí si vzít jak dezinfekční gel, tak třeba konzumní líh a opravdu lehce (rozhodně telefon nenamáčet) vlhkým kapesníkem setřít otisky a další nečistoty.

6. Stanovte si vlastní „safe zones“

V případě karantény je skvělé, pokud si určíte bezpečné zóny. Typicky to může být domácnost nebo vaše auto, pokud víte, že jste v něm nevezli někoho neznámého. Tyto zóny vám pak psychologicky navodí pocit „bezpečí“ a kontroly nad celou situací. I tam je ovšem nutné dbát na základní hygienické návyky.

7. Důkladné mytí rukou několikrát denně

Důkladná hygiena je základ. Tady přikládáme užitečné video přímo od Googlu, které přesně ilustruje délku mytí rukou a jednotlivé procesy:

8. Noste roušky a rukavice vždy, když jdete mezi lidi

Toto jste slyšeli asi všude, ale je nutné si to vždy připomínat – bez roušky už dnes nikam nechoďte. Tím se myslí i procházky přírodou, protože nikdy nevíte, koho v lese můžete potkat. A pak už to znáte. Ostatně je to nařízené i vládou České republiky a pro občany jde o povinnost. Doporučují se i rukavice (jakékoliv), pokud se například často držíte madel v tramvaji, tlačíte nákupní vozík a podobně.

9. Chovejte se tak, jako kdybyste byli nakaženi

Neposlouchá se to dobře, ale vždy je lepší počítat s tím, že už jste nakaženi. I když být nemusíte (v což doufáme), je lepší se tak chovat. Tím pádem nebudete tak čas chodit ven a naplníte body, které jsme zmínili výše.

10. Nepodceňujte nákazu – není to chřipka!

Lidé mají stále tendenci koronavirus SARS-CoV-2, který způsobuje onemocnění COVID-19, bagatelizovat. Přirovnávání k běžné chřipce však v tomto případě není zcela na místě. Pokud se chcete o tomto problému dozvědět více, navštivte web okoronaviru.cz.

Foto: Zoom



Partneři

Copyright © 2017. Všechna práva vyhrazena. Vytvořil Tomáš Hlad.
MENU