Antonín Sedláček: když se informatik postaví před studenty - MVŠO

Antonín Sedláček: když se informatik postaví před studenty

Antonín Sedláček pracuje více než 20 let v největší IT firmě v Olomouckém kraji. V TESCO SW si vyzkoušel práci jako programátor, designer a nyní působí jako vedoucí oddělení Databáze. Od roku 2018 se jako odborník z praxe podílí i na výuce MVŠO v oboru Systémové inženýrství a informatika. Jak se mu tato pozice líbí?

Jak jste se dostal k výuce na MVŠO?

Firma TESCO SW dlouhodobě spolupracuje s MVŠO v různých oblastech. Mimo jiné se snažíme najít i cesty, jak propojovat akademický svět s praxí. Logickým vyústěním této spolupráce je pokus o zapojení našich expertů z oblasti IT přímo do výuky. Vhledem k tomu, že loni MVŠO získala akreditaci bakalářského studijního programu Systémové inženýrství a informatika a jeden z předmětů jsou Databázové systémy, jsem byl osloven spolupracovat na výuce tohoto předmětu s doc. Ing. Františkem Dařenou, Ph.D. a nabídku jsem velmi rád přijal.

Jaká byla Vaše první přednáška/seminář?

Zpočátku byly pocity smíšené, přestože jsem v minulosti dělal různé přednášky pro kolegy z oboru nebo středoškoláky v rámci projektu IT Talent, cítil jsem nervozitu z něčeho nového. Studenti ale přišli v hojném počtu, tvářili se spokojeně, byli aktivní a měli všetečné dotazy, takže to nakonec bylo super.

Učíte i některé své kolegy z práce, není to zvláštní potkávat stejné lidi ve škole i na pracovišti?

Jejich přítomnost mě na přednáškách spíše uklidňovala. Ve firmě máme velmi přátelské prostředí, účastníme se spousty společných aktivit, dvě z mých studentek například potkávám i při zápasech v rámci firemní badmintonové ligy. Díky tomu jsem měl dobrou zpětnou vazbu, mohl jsem se o kolegy z práce na přednáškách opřít a celkově v hodinách panovala uvolněnější atmosféra.

Máte za sebou první rok výuky, máte z něj nějaké vtipné příhody?

Snažím se sem tam do výuky něco rádoby vtipného vpašovat, třeba když ukazuji na praktickém příkladu, zda mé dcery mají v šatní skříni data nebo databázi.

Z druhé strany si vzpomínám na příhodu, kdy jsme se začátkem cvičení čekali na studenta, který po přednášce záhadně zmizel, a když už jsem o něj začínal mít obavy a opravdu potřeboval začít se cvičením, tak se student vynořil na svém místě a já jsem zjistil, že celou přestávku dřímal pečlivě poskládán a schován neviditelný za monitorem. Je vidět, že si studenti osvojili spoustu zajímavých dovedností.

Co se Vám zatím podle Vás ve výuce povedlo nejvíce a co nejméně?

Snažím se v každé přednášce a cvičení ukazovat příklady z praxe, pracovat nad reálnými daty a zaujmout studenty řešením úloh, které jsou jim blízké. Například jsme nahlédli na datovou vrstvu aplikací naší inteligentní budovy nebo jsme dolovali a zkoumali reálná data z filmové databáze IMDb. Snažím se taky ukázat, že je možné se pro IT, a konkrétně i můj obor, nadchnout a snad se mi to i povedlo. Na druhé straně je vždy co zlepšovat. Z každé přednášky jsem si ve svých poznámkách odnášel pár tipů, co je potřeba příště udělat lépe.

Za jakého vyučujícího se považujete?

Aktuálně za vyučujícího hledajícího nejlepší cestu. I proto se snažím být pečlivý v přípravě a na přednáškách empatický.

Jak hodnotíte zkouškové období?

Studenti byli šikovní a skvěle připravení. Ti, kteří za zkoušku přišli, ji nakonec i úspěšně zvládli a udělali mi tak velkou radost.



Partneři

Copyright © 2017. Všechna práva vyhrazena. Vytvořil Tomáš Hlad.
MENU