Sociální síť BeReal. Stane se mainstreamem nebo Instagram nepřeválcuje?

BeReal? Nová sociální síť nabírá na síle. V květnu se v rankingu stahování vyšvihla v kategorii sociálních aplikací na čtvrté místo. A před ní? Jen appky z portfolia Meta. Docela slušný úspěch pro sociální síť, která vznikla teprve v roce 2020, nemyslíte? Tak se na ni pojďme podívat detailněji.


Aktuální hodnota BeReal dosahuje zhruba 600 milionů dolarů, což je na zelenáče v oblasti komunikace úctyhodný počin. Co stojí za jeho enormním růstem a zájmem uživatelů?

BeReal je jiná. Také už máte plné zuby vyladěných fotek, které mají s realitou pramálo společného? Pak vás trápí stejná věc jako zakladatele BeReal. Ti přišli s něčím, co zcela nabouralo stereotyp a rozbouřilo klidné hladiny sociálního mainstreamu. Uživatelé BeReal totiž musí sdílet needitované fotky, denně jim chodí výzva o sdílení a mají přesně dvě minuty, aby reagovali. V opačném případě mají smůlu – nedostanou se k obsahu svých přátel.

A kdo je cílovka? Jsou to hlavně lidé z generace Z, které se společnost snaží nalákat na spontánní obsah a tomu podřizuje i veškerou komunikaci. Brand ambassadoři z řad středoškoláků a vysokoškoláků odvádějí slušnou práci, když mezi jednotlivými měsíci hlásí BeReal nárůsty nových uživatelů v řádu stovek procent.

BeReal v rukou marketingu? Spíš asi ne.

Zbystřit by měli i marketéři. V současné době BeReal nepodporuje klasické reklamní formáty a výraznější místo proro bude zaujímat spolupráce s influencery, jejichž obsah bude čistě organický. Z tohoto důvodu bude nezbytné přehodnotit marketingovou strategii v oblasti gained media. Jako firma ale neztrácejte na obezřetnosti a neposílejte vaše Instagramové influencery k vodě. BeReal je, podobně jako řada jiných sociálních sítí, zatím "rychlokvaškou", která může chutnat pěkně kysele. Příkladů, kdy si aplikace získala obrovskou vlnu zájmu a stejně rychle o ni přišla, bychom našli nespočet.

Dobrá idea, jen neusnout na vavřínech, zní z Francie.

I když francouzští tvůrci aplikace přišli s neotřelým nápadem, čeká je ještě nelehká cesta, aby se BeReal mohlo poměřovat se skutečnými velikány na poli sociálních sítí. Samotná aplikace má své mouchy, uživatelé hlásí, že ne vždy běží hladce, občas se objeví nějaký error, ale co bychom také chtěli od produktu, který se na světlo světa dostal teprve před dvěma lety.

Zásadnější neduh je spojen s uživatelskou aktivitou. Prvotní nadšení z konceptu velice rychle opadává a záleží hodně na vaší sociální bublině, jestli je schopná netradiční síť ocenit. V tomto ohledu zatím určitě nemůže mít BeReal ambice stát se mainstreamem. Ovšem kdo ví, co se stane za rok, dva, tři. Koneckonců žádná sociální síť není věčná a časem i Instagramu nebo TikToku zazvoní umíráček. Kdo se postaví na jejich místo? Třeba právě BeReal.

Autor článku: PhDr. Ing. Mgr. Renáta Pavlíčková, MBA

Manažerka ústavu marketingu a multimédií

Autorka se zaměřuje na oblast marketingu, tvorbu a aplikaci marketingového mixu, retailing. Její specializací je shopper marketing a brand management. Dlouhodobě se zabývá studiem vlivu nástrojů shopper marketingu a merchandisingu na nákupní chování spotřebitelů a na jejich rozhodovací procesy. V rámci své pedagogické činnosti preferuje provázanost teorie a praxe.