Zlepšete své podnikání. 7+3 tipů, jak se poprat s Google Analytics.

7+3 tipů, jak se poprat s Google Analytics

Podnikáte, ale ještě nemáte funkční webové analytiky? Pak děláte chybu, která se vám může pekelně prodražit.

Základem každé úspěšné firmy je dobrá znalost zákazníka a jeho chování. Nehledě na velikost firmy či její zaměření byste se proto měli orientovat alespoň v základních metrikách Google Analytics.

Tento nástroj vám pomůže sledovat interakci vašich potenciálních zákazníků s vaším webem, odhalí problémy, které mohou potenciálnímu zákazníkovu znepříjemnit jeho návštěvu na vašich stránkách a můžete i vyhodnotit, jak se chovají zákazníci, kteří k vám zavítali z různých zdrojů od organického vyhledávání až po placenou reklamu.

Je zřejmé, že každý podnikatel se bude v Google Analytics zaměřovat na odlišné metriky. Koneckonců prodej prémiových aut je přeci jen trochu jiná disciplína než provozování čínského bistra. Vždy byste však měli mít správně nastavené cíle, abyste věděli, že váš web i reklamní kampaně fungují, jak mají a z návštěvníků webu se stávají vaši zákazníci.

<em>Vizualizace cesty návštěvníků e-shopu v Google Analytics. Zdroj: otevřený účet Google Merchandise Store</em>

Vizualizace cesty návštěvníků e-shopu v Google Analytics. Zdroj: otevřený účet Google Merchandise Store

Základní přehledy v Google Analytics

Google Analytics je komplexní nástroj s obrovským množstvím dat, která mohou nového uživatele zcela zahltit a odradit od dalšího užívání. Nesnažte se proto zpočátku pracovat se všemi funkcemi, ale zaměřte se na základní možnosti správy. O základních metrikách se můžete dočíst níže.

Kolik lidí navštívilo váš web?

Zcela zásadním údajem, od kterého se můžete odpíchnout je celková návštěvnost webu. Pokud k vám nikdo nechodí, jen těžko může mít váš e-shop nějaké prodeje.

Převažují nováčci nebo se k vám lidé vracejí?

Sledovat byste měli i poměr nových a vracejících se uživatelů. (Analytics pod pojmem „uživatel“ vidí zařízení. Pokud tak navštívím vaše webové stránky z telefonu, počítače v práci a notebooku, zobrazím se jako tři samostatní uživatelé, ačkoli jsem pouze jedno osobou). Poměr nových a vracejících uživatelů může být informací o šíři stálých zákazníků. Pokud se k vám vrací jen minimum lidí, zřejmě někde děláte chybu.

Odkud k vám lidé přicházejí?

Nezapomeňte sledovat, jak se k vám návštěvníci webu dostali. Přilákala je reklama? Dostali se k vám přes vyhledávač? Znali váš web a zadali ho přímo? Oslovily je vaše sociální sítě? To vše může být klíčové, pokud budete zvažovat další směřování vaší značky a připravovat marketingové aktivity.

Jaké zařízení návštěvníci používají?

Každoročně narůstá počet návštěv webů z mobilních zařízení. V roce 2018 se jednalo v celosvětovém měřítku o 60 %. Každé odvětví má však svá specifika a na váš web tak mohou chodit odlišní návštěvníci. Zkuste se proto podívat, jaké zařízení k prohlížení vašeho webu používají a snažte se pro ně udělat prostředí vašich stránek maximálně příjemné. V mnoha odvětvích totiž už bez správně optimalizovaného webu pro mobilní zařízení neuspějete.

Jaký obsah zaujal?

Sledujte, jaký obsah je pro vaše návštěvníky nejzajímavější. Dokážete to použít jako svou konkurenční výhodu? Pracujte s těmito informacemi při optimalizaci webu, tvorbě nového obsahu i přípravě reklamních kampaní.

Co je poslední navštívenou stránkou?

Sledujte, jaká je poslední aktivita vašich návštěvníků. Pokud je to chvíle, kdy úspěšně dokončili nákup, je vše skvělé, co když ale končí dřív? Neodradila je složitost objednávkového formuláře? Zkuste ho zjednodušit. Odešli v sekci věnované dopravě? Nabídněte novou alternativu, případně zkuste dopravu zlevnit.

Co je často vyhledáváno?

Máte na webu vyhledávací pole? Nezapomeňte sledovat, co do něj uživatelé píší. Pomůže Vám to například upřednostnit některé sekce webu nad jinými a zjednodušit pohyb potenciálních zákazníků na stránkách. Ti se vám na oplátku odmění větším procentem úspěšně dokončených nákupů.

Co byste neměli přeceňovat?

Čas strávený na vašem webu.

Například při srovnávání různých kanálů, ze kterých k vám návštěvníci přicházejí, můžete sledovat, kolik stránek lidé navštíví a kolik času u vás tráví. To může být indicií o motivaci zákazníka něco koupit, neměli byste však tato čísla brát jako zcela závazná. Například nový uživatel, který se na váš web dostal prostřednictvím reklamy, může projít podstatně více stránek vašeho webu než člověk, který již váš web znal a zadal adresu vašich stránek přímo do vyhledávače. Přesto však návštěva druhého zmíněného, který jde jasně za svým cílem, může skončit nákupem, kdežto ten první z vašeho webu po nějaké době odejde aniž by naplnil košík.

Míra okamžitého opuštění.

Pokud vás u některých návštěvníků děsí vysoká míra okamžitého opuštění webu a krátký čas, který zde strávili, nelekejte se. Pokud se na váš web lidé proklikli například přes kampaň, jejíž cílem je šíření povědomí o Vaší značce, může být proklik na váš web zcela dostačujícím. Koneckonců při prvním kontaktu se zákazníkem nesmíte hned očekávat nákupy v řádu desítek tisíc.

Krátkodobé návštěvy s jednou prohlédnutou stránkou.

Pokud zkombinujete dva předchozí body, můžete u některých skupin návštěvníků sledovat naprosto hrůzostrašná čísla. Navštívili lidé v průměru jen 1,1 stránky a zůstali zde jen 3 vteřiny? Pod nepříliš působivou statistikou se může schovávat jen špatně fungující algoritmus Googlu. Pokud se například na Váš web dostal člověk díky fungujícímu SEO a chce si přečíst zajímavý článek, který na webu máte, je možné, že návštěvník se již nebude proklikávat do jiných sekcí vašeho webu a okno prohlížeče po přečtení zavře (TIP: zkuste prostřednictvím odkazu nasměřovat čtenáře na nějaké Vaše produkty). Google však neumí správně tuto aktivitu vyhodnotit. Proto této návštěvě přidělí dobu trvání nula sekund. Ve výsledku však i pouhý proklik mohl splnit svůj účel. Uživatel našel váš obsah a seznámil se s vašimi stránkami. To může být malý krůček k získání dalšího zákazníka, kterého můžete oslovit třeba prostřednictvím display reklamy.

Těchto deset tipů rozhodně neobsahuje vše, co pro podnikání potřebujete. Detailnější popis možností správy Google Analytics, nastavování cílů, atribučních modelů a třeba i provázání s Google ADS se budeme věnovat v dalších článcích.

Pokud byste se chtěli dozvědět více o Google Analytics, můžete vyzkoušet například Akademii od Googlu, případně se můžete v prostředí Google Analytics zorientovat ve volně přístupném účtu. Pokud se Vám zdá, že zcela plavete v marketingu, mrkněte na některá z videí na webu EDULAM.



Partneři

Copyright © 2017. Všechna práva vyhrazena. Vytvořil Tomáš Hlad.
MENU